Het roode weefgetouw (verleden)

Middels het kunstwerk “Het roode weefgetouw” wordt het indrukwekkende verhaal achter de foto van een weverij op een interactieve manier onthuld. De indringende foto is gemaakt t.g.v. het vorstelijke bezoek van koningin Wilhelmina en haar moeder de H.M.-koningin Emma aan Enschede. De foto is geschonken aan de koninklijke familie door de fabriek van de Firma Gebroeders van Heek te Enschede ter herinnering aan het bezoek in 1895. Via De Krim, de arbeiderswoningen die symbool staan voor de uitzichtloze armoede en slechte hygiëne, bezoeken de koninginnen de fabrieken. De sociale ellende uit het verleden mag en kan niet meer verborgen worden. Dit project heeft tot doel deze vergeten opnames tot leven te brengen door middel van rode borduurgaren en interactieve verf. Deswege wordt het publiek uitgenodigd om met het kunstwerk te communiceren door veranderingen in warmtegraad die worden geïnitieerd door de warmte van de menselijke huid waardoor de zwarte bladzijde in de textielgeschiedenis van Twente langzaam wordt onthuld. De voddige verschijning van de onder slechte omstandigheden werkende jonge arbeiders wordt zichtbaar. De oude weeftechnieken en ambachtelijke borduurkunst verwijzen naar dat verleden. Het grillige verleden. Echter vertoont de geschiedenis van de Twents-Achterhoekse textielindustrie vele scharingen. Het vertelt het verhaal van armoede, rijkdom, bloei en neergang. Het borduren wordt gebruikt als creatieve uitlaatklep om een sociale boodschap over te brengen, middels het gedicht van Willem Wilmink. Het borduurgaren loopt uit de randen van het canvas, wat het eindeloze verhaal van Enschede illustreert. Rood wekt een sterke emotionele en fysieke reactie op en vormt een opvallend visueel contrast. Het is de kleur van bloed en wordt geassocieerd met macht, gevaar, strijd en angst. Het verhaal is namelijk niet zo zwart-wit als de foto doet weergeven.

Eye-opener (heden)

Dit kunstwerk bestaat uit zeer arbeidsintensieve weeftechnieken gecombineerd met een modern dessin. Weven kan complex zijn aangezien er eindeloze mogelijkheden zijn vanwege het experimenteren met verschillende kleuren, structuren en patronen. De garens voor dit kunstwerk zijn hand geverfd en reageren op zonlicht. Het verfproces wordt twee tot drie keer herhaald voordat de stof in repen wordt gescheurd om ze vervolgens in het weefraam te rijgen. Middels de gerecyclede stoffen en een combinatie van stroken stof en garens worden fascinerende patronen en texturen verkregen. Sta oog in oog met het kunstwerk en met elk aanzicht is de vorm anders, verassend. Het gebruiken van stofstroken en interactieve verf verdiept de algehele impact van het uiteindelijke weefsel met subtiele en dimensionele interactie van kleuren en compositie-elementen op een manier die een traditionele inslag niet kan doen. De simpele boven- en onderzijde van een platbinding is bescheiden en traditioneel, ondanks dat dit kunstwerk dat misschien niet in eerste instantie doet weergeven. Open je ogen om te leren van de schuld van het verleden. De misdaden van het heden. De fouten die zijn begaan en nu nog steeds bestaan. Kijk daarom vooruit, achterom en omhoog naar de stralende zon en zie hoe de traan veranderd van kleur als reactie op het licht.

De circulaire wereld (toekomst)

“De circulaire wereld” geeft een blik op de toekomst waarbij het afgedankte textielafval dient als grondstof met als doel om een nogal negatieve textiel historie om te zetten in een toekomst met perspectief. De vele lapjes stof en bundels garen, zijn stukjes herinneringen waarmee de objecten zijn opgebouwd. Bestaande uit verzamelde, gevonden, gebruikte en geschonken materialen. De objecten zijn doordrenkt met de sporen van de mensen die erin hebben geleefd. Het kunstwerk is enigszins onbeheersbaar, net als herinneringen. Als eerbetoon aan het harde werken van onze voorouders worden de belangen van een circulaire wereld overgebracht. Met als motto: alle stof is grondstof. Want naast vergankelijkheid van cultuurhistorie vormt ook vergankelijkheid van materiaal een thema waar aandacht aan besteed moet worden. “De circulaire wereld” richt zich op de schaal waarop de enorme kledingindustrie de natuurlijke omgeving vervuilt door een meeslepende installatie te vormen middels voorouderlijke en handgemaakte technieken zoals smyrna knopen. De mode-industrie is de op een na grootste vervuilende industrie ter wereld. De machines verbruiken enorm veel energie en water en produceren afval en broeikasgassen. Waarna het onbehandelde en giftige afvalwater rechtstreeks in rivieren wordt gedumpt. Elke stap van het kledingproductieproces kan een impact hebben op het milieu, zelfs de grondstof. Zo is conventioneel katoen een van de meest water- en pesticiden afhankelijke gewassen. Daarnaast geldt voor synthetische grondstoffen dat naast het feit dat ze worden geproduceerd van niet-hernieuwbare grondstoffen, er microvezels vrijkomen, waardoor het plastic in de voedselketen terechtkomt. Helaas is het aanschaffen, aandoen en weer wegdoen van kleding nog steeds de norm. Hierdoor genereren wij zelf ook steeds meer afval. Slechts 15% wordt gerecycled of gedoneerd en de rest gaat rechtstreeks naar de stortplaats of wordt verbrand. Het is buitengewoon schadelijk voor onze planeet en tast al zijn verschillende natuurlijke omgevingen aan. De mode-industrie speelt hierdoor een belangrijke rol bij de wereldwijde aantasting van de bodem, woestijnvorming/ uitdroging en ontbossing. De voorkant van het kunstwerk toont een pluchen, rijk gekleurde aarde. De achterkant daarentegen vertoont een eentonig kleurenpalet, wat het verwoestende effect van de kledingindustrie op de wereld weergeeft. Echter zullen de levendige kleuren terug keren waarna het nat wordt. Het weerspiegelt het thema van vernietiging en vernieuwing. Op deze manier wordt er bewustzijn gecreëerd om te zorgen dat mensen zich zullen inspannen om de gezondheid van onze aarde te verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld door het kiezen van kleding gemaakt van organisch gecertificeerde duurzame vezels of innovatieve en gerecyclede vezels. Kijk of het kledingstuk gemaakt is in een land met strengere milieuregels, en was je kleding voordat je ze de eerste keer gebruikt en het liefst op lage temperaturen. Koop minder kleding en kleding van betere kwaliteit. Probeer tweedehands kleding, want herdraagbaar blijft ook herdraagbaar. Repareer, hergebruik of knap je oude kleding op voordat je het verkoopt of doneert. Wanneer dat niet meer mogelijk is lever je het in bij een textielafvalbak. Kort samengevat: REPAIR, REUSE, REDUSE & RECYCLE. Samen maken we de wereld mooier en een circulaire textielketen de norm! Zodat de volgende generaties verzekerd zijn van een goede toekomst.